A defula versus a refula

Limba noastră românească este plină de capcane și noi o folosim tare prost, sărmana!

Indiferent de contextul în care ați folosit verbul a refula în cam 99% din cazuri, verbul este confundat cu a defula. De ce confuzia? Pentru că așa s-a împământenit, așa l-au folosit apropiații, profesorii sau chiar alți oameni avizați.

Ei bine, toți l-au folosit anapoda. Căutați de curiozitate pe dexonline sau răsfoiți Dex-ul din dotarea personală și vă veți convinge. Cel mai greu vă va fi să îi convingeți pe cei din jur.

Reacția șefilor la muncă a fost una destul de copilărească, (utilizasem verbul într-un email și au ținut să îmi atragă atenția că termenul corect este a refula). Le-am demonstrat contrariul. Au fost oare bucuroși să învețe ceva nou? Nu. Concluzia a fost: noi îl folosim cum l-am folosit și până acum. Cred că un cal are o viziune mai de ansamblu.

Pentru a vă scuti de drumuri până la dex, îmi permit să vă copiez aici de pe dexonline definiția celor 2 verbe.

 

REFULÁ, refulez, vb. I. Tranz. 1. A respinge, a înăbuși din domeniul conștientului în subconștient imagini, dorințe, reprezentări, idei sau tendințe neplăcute, care contrazic conștiința morală a individului. 2. (Tehn.) A deplasa sau a împinge, cu ajutorul unei pompe, un fluid într-o conductă sau într-un recipient. 3. A prelucra la cald sau la rece piesele de metal prin batere cu ciocanul sau prin presare la unul dintre capete, cu scopul de a schimba, parțial sau total, forma pieselor. – Din fr. refouler.

DEFULÁ, defulez, vb. I. Tranz. (Psih.) A da curs liber ideilor sau tendințelor refulate în subconștient. ♦ (Fam.) A-și descărca sufletul. – Din fr. défouler.

A nu-mi fi cu bănat, intenția este doar de clarificare, nu de insultare. Și eu am fost uimită de confuzia pe care o făceam.

 

Lasă un răspuns

